Miłość do przyrody i sportów ekstremalnych jest wpisana w dziedzictwo rodziny Pająków.

To ona dała początek globalnej marce PAJAK, która od 1983 roku nieustannie rozwija wiedzę i kompetencje, by wszystkim miłośnikom outdooru dostarczać profesjonalny ekwipunek sprawdzony w ekstremalnych warunkach.

Od początku naszą misją jest tworzenie produktów, lekkich i dających optymalną ochronę termiczną, dzięki którym każdy może poczuć się bezpiecznie i komfortowo, przesuwając przy tym granice własnych możliwości. 

Jesteśmy z Beskidów, tu siedzibę ma firma i zakłady produkcyjne, stąd wyruszamy na wyprawy, by testować produkty w warunkach dzikiej natury, którą uważamy za nasz dom i dobro wspólne ludzkości. Dlatego od początku naszą postawą i działaniami inspirujemy do dbania o środowisko naturalne.

Historia

2023

Śląska Rzecz

"Śląska Rzecz" jest to jedyny w Polsce regionalny konkurs designu, który docenia innowacyjność i wysoką jakość wzorniczą produktów. To niezwykłe przedsięwzięcie, skupiające się na wyjątkowych projektach i funkcjonalnych rozwiązaniach z regionu województw śląskiego i opolskiego. Jego celem jest wyróżnienie i promowanie lokalnych inicjatyw, które wnoszą coś nowego i inspirujących w dziedzinie designu. Śpiwór Radical 16H otrzymał w tym roku nagrodę główną w kategorii produkt.

2023

40 lat Pajak

40 lat temu, Ewa i Andrzej Pająk postanowili założyć własną firmę. Pomysł zrodził się z konkretnej potrzeby. W czasach, kiedy brakowało praktycznie wszystkiego, Ewa i Andrzej Pająk, aktywni sportowcy, podjęli decyzję o rozpoczęciu produkcji profesjonalnego sprzętu turystycznego. W roku 1983 powstają pierwsze puchowe produkty z logo pająka. W najnowszym numerze magazynu 4OUTDOOR Biznes, czerwiec 2023, okazała się obszerna rozmowa z Wojtkiem Pająkiem, w której podsumowujemy 40 lat działaności naszej Firmy. W rozmowie z Piotrem Turkotem, Wojtek opowiada o trudnych początkach, o najważniejszych momentach w naszej dotychczasowej historii oraz o wyzwaniach jakie nas czekają.

2022

Otrzymujemy certyfikat RDS

Potwierdzamy nasze etyczne standardy pozyskiwania puchu. Ufamy tylko sprawdzonym  hodowcom. Certyfikat RDS (Responsible Down Standard) to nasze zobowiązanie do  przestrzegania zaostrzonych norm. Zobowiązanie w pełni dobrowolne, nie wymuszone przez żadne akty prawne. 

2021

Otrzymujemy tytuł „Dobry wzór” w kategorii Sport

Kolekcja CO_LAB zaprojektowana wspólnie ze  studiem Lange & Lange otrzymuje tytuł „Dobry wzór” w kategorii Sport. Statuetka przyznana przez Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, to najważniejsza w kraju nagroda za design.  

2019

Dostajemy nagrodę OutDoor by ISPO za zrównoważony rozwój

Złoty medal dla śpiwora 4two. Jesteśmy bardzo dumni!

„…to wybitny produkt pod względem ochrony środowiska – i świetnie sprawdza się również jako śpiwór. Komfort, ciepło i waga przekonują od samego początku.” 

– z uzasadnienia kapituły OutDoor ISPO 2019

2018

Wspieramy pierwszy w historii zjazd na nartach z K2

Nasz ekwipunek wspiera ski-alpinistę Andrzeja Bargiela w historycznym wyczynie.  Andrzej samotnie wchodzi na szczyt K2 i jako pierwszy człowiek w historii zjeżdża na  nartach do bazy pod K2. 

2015

Wprowadzamy rebranding marki

"Śląska Rzecz" jest to jedyny w Polsce regionalny konkurs designu, który docenia innowacyjność i wysoką jakość wzorniczą produktów. To niezwykłe przedsięwzięcie, skupiające się na wyjątkowych projektach i funkcjonalnych rozwiązaniach z regionu województw śląskiego i opolskiego. Jego celem jest wyróżnienie i promowanie lokalnych inicjatyw, które wnoszą coś nowego i inspirujących w dziedzinie designu.

2013

Rozpoczynamy współpracę z wybitnym ski-himalaistą Andrzejem Bargielem

W ramach programu Sunt Leones rozpoczynamy współpracę z Andrzejem, który staje przed wielkim wyzwaniem jakim jest pierwszy w historii zjazd na nartach z Sziszapangmy.  Przesuwamy granice komfortu szyjąc dla Andrzeja  specjalny kombinezon, a całą ekspedycję wyposażamy w nasze śpiwory. Tak rozpoczęta współpraca trwa do dziś i dostarcza nam nieocenione  know-how.  

2012

Dołączamy do EOCA

(European Outdoor Conservation Association)

Od zawsze działaliśmy odpowiedzialnie. Tak mówiła nam przyzwoitość i intuicja ludzi  żyjących blisko natury. Właśnie dlatego dołączyliśmy do europejskiej organizacji proekologicznej  (EOCA) zrzeszającej firmy z branży outdoor oraz „miliony ludzi, którzy są aktywnymi  mistrzami w ochronie przyrody i dzikich miejsc”. Dzielimy się wiedzą i świadomie rozpoczynamy  budować wewnętrzną politykę zrównoważonego rozwoju. 

2012

Racjonalizujemy zużycie surowców i materiałów - We go light & fast

“Chcemy być najlepszym na świecie producentem ultralekkiego puchowego  ekwipunku. Mamy światowy know-how, a pod ręką najlepszy materiał izolacyjny, Polski Puch” powie  w 2016 roku Wojtek Pająk, Dyrektor Zarządzający PAJAK, w wywiadzie dla Design Alive

Jesteśmy idealni, aby rzeczy dla turystyki robić „na lekko”. Puch jest niezastąpiony na  śpiwory i ubrania typu mid-layer, jest lekki i pakuje się do niewielkich rozmiarów.  Racjonalizujemy więc zużycie surowców i materiałów. Dajemy klientom tylko to, co niezbędne dla ich bezpieczeństwa i komfortu. Wprowadzamy kurtkę Phantom i śpiwór Radical X. Są najlżejsze w swoich klasach. Podobnie jak plecak XC3. 

2008

Zostajemy nagrodzeni statuetką za design i ekologię

Design to dla nas estetyka, funkcjonalność i ekologia. Plecak XC3 jest ponadczasowy i perfekcyjnie funkcjonalny. To produkt wpisujący się w ideę up cyclingu.

Za niego po raz pierwszy zostajemy nagrodzeni statuetką „Śląska Rzecz”, cenioną w kraju  nagrodą branży wzorniczej. Kolejne otrzymamy za śpiwór Radical 1Z (2013), kolekcję Capsule (2016) oraz śpiwór dla dwojga 4two (wyróżnienie 2019). 

2007

Idziemy w puch – polskie złoto!

Zapada decyzja o specjalizacji PAJAKA. Puchowy ekwipunek, to coś, co robimy najlepiej.  Intensywnie badamy, testujemy i rozwijamy się w tym kierunku. Kluczem jest puch kaczy i  gęsi – najlepszy na świecie. 

2003

Powstaje Eskimo

Wyznaczamy nowe standardy w outdoorze. Kurtka Eskimo ma odpinany kaptur i rękawy. Jest niezwykle lekka i można ją spakować w formie małej poduszki.  

2003

Dołącza nowe pokolenie PAJAK

Świeża krew zasila doświadczony zespół. Do firmy dołączają kolejno: Wojtek Kłapcia,  specjalista od badań i rozwoju produktu oraz młodszy syn założycieli – Wojtek Pająk, który  otwiera firmę na nowe czasy i nowe rynki. 

1996

Rozpoczyna się “era plecaków”

W ofercie mamy  20 modeli plecaków PAJAK. Wśród nich niekwestionowaną gwiazdą jest ATACAMA – sprzęt nie do zdarcia!

1992

Kompresujemy- powstaje
PAJAK 1 kg bag

Opracowaliśmy własny najmniejszy śpiwór z syntetycznym wypełnieniem. Dawał niezłą izolację i po spakowaniu był wyjątkowo mały. Ważył zaledwie 1 kg podczas gdy dostępne wówczas na rynku śpiwory 2,5-3 kg.  To był nasz przebój i sprzedawaliśmy go w dziesiątkach tysięcy sztuk. 

1983

Rodzi się PAJAK

„To był czas szarości i niedostatku. Brakowało właściwie wszystkiego! A my na  przekór temu, robiliśmy coś z niczego, by dawać ludziom sportu dobry produkt” –  opowiada często Andrzej Pająk 

„Nasza pomysłowość i zaradność pozwoliła nam utrzymać się w tych siermiężnych  czasach PRL-u. Dzięki firmie mogliśmy wychować wspaniałe dzieci. Dać im i sobie  szanse na uprawianie różnych sportów i zwiedzanie świata” –  mówi, pytana o początki marki, Ewa Pająk. 

Ewa i Andrzej Pająkowie swój biznes oparli na pasji do sportu i zaradności. Są pierwszym, powojennym pokoleniem polskiej prywatnej przedsiębiorczości. Nie czekali na upadek komunizmu. W erze chronicznego niedostatku, już w 1983 roku, postanowili wziąć sprawy w swoje ręce.  Wspólnie przeprowadzili firmę przez cztery dekady burzliwych czasów transformacji, kryzysów i dobrobytu, z czasem wprowadzając w biznes kolejne pokolenie rodziny Pająków.